20 februari, 2007

Frustrerande resa

Sedan flytten till Västerås pendlar vi nu varje dag mellan Västerås och Stockholm med bil. Man behöver inte pendla många gånger innan man inser varför det sker så många olyckor ute på våra vägar. I mångt och mycket så beror det på att många bilister är egoister och tror att de är de som sätter standarden för alla andra. I denna egoism rymms även en stor brist på självinsikt och en ännu mindre rums uppfattning.

Vad i hela fridens namn menar vi med denna inledning? Jo, det ska försöka förklaras och förhoppningsvis på ett bra sätt.

Det är många bilster som är egoister på så sätt att de själva bestämmer hur de ska köra. Det är ju i sak rätt, var och en ska bara köra efter egen förmåga och egna möjligheter. Problemet är bara att det också finns brist på omdömme för många bilister, de inser inte att de inte är ensamma på vägarna och de inser inte heller att det faktiskt finns de som både kan och vill mer. Har man mer körvana, bättre bil, större mod eller vad det nu må vara ska man inte behöva bli hindrad av dem som vill ta det lite lugnare. Så länge de som vill köra långsammare vill göra det ostört så borde det väl vara så att de som vill köra fortare ska få göra det ostört? Kör man på en motorväg med fyra filer finns ingen anledning alls till att ligga i vänsterfil i 90-100 km/h. Den lagstadgade hastigheten är 110km/h så de som vill, kan eller vågar ska få köra åtminstodne så snabbt oavsett väderlek. Det finns ingen anledning att ligga och hindra oavsett om det beror på att man inte tycker att andra ska köra så fort eller om det beror på att man är totalt blind för det som händer i ens omgivning.

Alla fick vi lära oss vissa grundläggande saker i trafikskolan, vi fick lära oss samma sak så att vi lätt kunde förstå varrandra i trafiken. Vi fick lära oss att det är den som kör upp på en motorväg som ska lämna företräde, vi fick lära oss att det är den som byter fil ska lämna företräde. Vi fick också lära oss att det är bötesstraff om man ligger kvar i vänsterfil trots att det är tomt i höger körfält. Trots att vi fick lära oss samma saker så finns de dom som gör lite som de vill. De kör bara rätt ut på motorväg och förutsätter att om det finns andra bilar på motorvägen som kör snabbt så kommer de att släppa in mig. Vad fan, det kallas för accelreationsfält av en anledning. De finns dom som sporadiskt byter fil trots att det finns andra bilister i det körfält man byter till som har en betydligt högre hastighet. Kom för tusan inte och grina över dina whiplash-skador sedan. Och slutligen ska ni få en liten regel. I höger körfält kör man långsamt, ju mer till vänster desto snabbare ska man köra. Är det tomt i körfältet till höger om en så ska man byta dit. Några blinkningar med körriktningsvisaren och en liten rattvridning är allt som krävs. Ska det vara så svårt?`

Visa hänsyn i trafiken så kommer antalet olyckor att minska. De som vill ta det lugnare kommer att få en mycket behagligare färd utan att ha en annan bil sniffandes precis bakom och de som vill köra snabbare får det också behagligare genom att de får hålla ett jämt tempo. De slipper bli frustrerade också.

11 kommentarer:

Kim sa...

Hehe

Har pendlat mellan Enköping och Stockholm i 11 år och blir fortfarande lika trött på människor som inte kan köra med lite känsla. :)

Maria och Robban sa...

Var det dig vi körde om i morse? *skratt*

Anonym sa...

Fel. Vid påfart till motorväg gäller högerregeln. Dvs, använd din mittersta pedal och släpp in folk. Släpp gasen, slappna av.

Anna sa...

Ska ni fortsätta att jobba i Stockholm eller söker ni jobb på närmare håll?

Maria och Robban sa...

Hej Anna. Till att börja med så kommer vi att jobba kvar, hur det utvecklar sig återstår att se. Ännu så länge funkar det.

Till "Anonym" är kontringen att när vi tog körkort så var det den som åker ut på motorväg som lämnar företräde, hade man tur och det fanns möjlighet för dem som befinner sig på motorvägen att släppa in så kunde de gör det. Skulle snarare tro att motorvägen räknas som huvudled och den som ska ut på den får anpassa sig.....

Anonym sa...

Jag pendlar också på samma sträcka...

Gällande påfart till motorväg så har man väjningsplikt om det saknas accelerationsfält.

Om det finns accelerationsfält (nästan alltid) så har båda förarna ett ansvar att samarbeta för att få upp den inkommande bilen på motorvägen utan fara.

Bilen som kör in på motorvägen har det största ansvaret och får inte köra in om det medför fara. Den som redan befinner sig på motorvägen måste dock antingen anpassa (sänka) hastigheten för att den andra bilen ska komma in, eller byta till vänster körfält om det är ledigt. Ingen av bilarna har väjningsplikt, men båda har skyldigheter. Referens: Trf, 3:e kapitlet, 23:e och 43:e paragrafen.

-Ksund

Kim sa...

Skulle inte tro det va :) Jag kör den sträckan med förbundna ögon och håller jämn hastighet ända in till Hjulsta korset. Fast måste erkänna att jag inte pressar på lika hårt som förut. Då låg man på gränsen hela tiden, helst lite över. :P

Maria och Robban sa...

Hallå där Kim, tro det. Jag blir aldrig omkörd utan kör bara om. ;)

Ksund, då hade jag rätt. Ytterst ansvarig om något skulle ske är den som kör upp på motorvägen. ;)

Kim sa...

Ok, ok. Jag ger mig. Tala om vad du har för bil så jag kan ta på mig hatten och lägga mig i vänsterfilen när jag ser dig :) Jag har märkt en sak vad gäller många av dem som kör fortare än mig. Dem har en tendens att fastna bakom andra i vänsterfilen med 100 meters lucka. När dem väl får fritt, så accelererar dem i takt med en snigel, lägger sig i högerfilen och blir omkörda av mig som kört 125 hela tiden (110 om någon med polisiärt arbete läser). Är det något du också har uppmärksammat?

Maria och Robban sa...

För den egna mentala hälsan försöker jag lägga märke till så lite som möjligt. Vårt tempo är lite högre än det du angav så det är väldigt lätt att hinna ikapp andra trafikanter men.... I och med vi ofta hinner ikapp så utarbetar man en viss teknik. Det är inga 100m luckor här inte, ju mindre lucka desto fortare flyttar långsammare trafikanter på sig. ;)

Mattias Hjelbe sa...

En senkommen kommentar till detta inlägg: Den anonyme som trodde att högerregeln gäller vid motorvägs"påfart" bör läsa på VTK : http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276
Paragraf 18, 21 och 23 rekommenderas varmt. Där framgår det att det ALLTID är den som ska "på" motorvägen som har väjningsplikt. Inga undantag eller andra tvetydigheter utan klart och tydligt.